top of page
  • תמונת הסופר/תShay David

כריית קריפטו

כרייה היא פעולה מרכזית במערכות בלוקצ'יין העובדות בשיטת "הוכחת עבודה" (PoW – Proof of Work), המסתמכות על כורים לעיבוד עסקאות ואבטחת רשת. הכורים מקבלים חידות לפתור, והראשון שמזין את התשובה הנכונה מתוגמל במטבעות חדשים שהוטבעו. כורים אחרים מאמתים את הבלוק החדש לפני שהוא מתווסף לשרשרת. רוב הכורים ברשתות הגדולות ביותר כמו ביטקוין, אתריום וליטקוין כורים דרך בריכות כרייה מרובות כורים. עם זאת, כמה מטבעות קריפטו אחרים עדיין מאפשרים כרייה עצמאית.

כריית מטבעות קריפטו היא התהליך שבו רשתות בלוקצ'יין יוצרות מטבעות חדשים. הכרייה פועלת רק עם בלוקצ'יין PoW, המשתמשים בסוגים שונים של אלגוריתמים. רשת הביטקוין למשל מסתמכת על אלגוריתם SHA-256, בעוד שאתריום משתמש באלגוריתם Ethash.


קריית קריפטו
חוות שרתים לכריית מטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock, PHOTOCREO Michal Bednarek

לפני שמחליטים על אופן הכרייה יש לברר על האלגוריתם הרצוי שכן זה מצביע על סוג החומרה הנתמכת ברשת. בעוד שמטבעות קריפטו מסוימים מאפשרים שימוש בציוד כרייה מיוחד הנקרא ASIC, אחרים עמידים בפני ASIC, מה שמאפשר לכרות באמצעות כרטיס גרפי.

כל אחד יכול להיות כורה כל עוד יש לו את ציוד הכרייה המתאים או את כוח החישוב הדרוש כדי לכרות בלוק חדש ברשת. בכרייה, מחשבים הנקראים צמתים מתחרים לפתור בעיות מתמטיות קשות המחפשים ערך שמזהה את הבלוק התקף. הערך הוא hash (חישוב) שנקרא nonce. כמות הזמן שנדרשת לקבל אחד כזה תלויה בפרוטוקול של הרשת. ביטקוין לוקח בערך 10 דקות, בעוד אתריום לוקח בערך 15 שניות.

ברגע שכורה הוא הראשון למצוא את הערך, הוא משדר אותו לרשת. האופי המבוזר של התהליך מחייב שרוב הכורים יאמתו את הבלוק לפני הוספתו לבלוקצ'יין. הכורה הזוכה מקבל פרס בלוק המשחרר מטבעות קריפטו חדשים.

למה כריית קריפטו חשובה?

כורים ממלאים תפקיד גדול בכל רשת בלוקצ'יין PoW. העניין לא נוגע רק לאימות עסקאות; הכורים עושים הרבה כדי להבטיח שהרשת תישאר בטוחה ופעילה בכל עת. בעת אימות עסקאות, הם עושים בדיקת נאותות בכך שהם מוודאים שלא ניתן להוסיף בלוק לבלוקצ'יין פעמיים.

הטכנולוגיה העומדת בבסיס מטבעות קריפטו חותמת כל קבוצת עסקאות לפני שהיא משדרת אותן לצמתים. לכל בלוק יש גם hash שמכיל חותמת זמן של הבלוק הקודם, מה שמקשה על הצמתים לשלוח עסקה פעמיים. כדי להבטיח רמה גבוהה יותר של אבטחה, הכורים מאמתים את העסקאות לפני שהן נחשבות רשמית כחלק מהבלוקצ'יין הצומח ללא הרף.

הכורים גם מאבטחים את הרשת על ידי הקדשת כוח החישוב שלהם לבלוקצ'יין. כאשר מספר הכורים גדל, הרשת נהנית מ-hashrate גבוה יותר. רשת hashrate גבוהה יותר מעידה על כך שיש מקבלי החלטות פעילים נאותים שיכולים למנוע כל סיכון אבטחה ברשת.


מה זה Hashrate?

Hashrate מודד את כמות כוח המחשוב הדרושה כדי לכרות בלוק חדש של עסקאות ולהרוויח מטבעות קריפטו בתמורה. זה מעיד כמה מהר מכונת כרייה יכולה לעבוד לקראת פתרון חדש. המכונות מבצעות כמה ניחושים בכל שנייה, כאשר כל חישוב נקרא hash. ה-hashrate של המחשב או חומרת הכרייה מאפשרת לדעת כמה יעיל כורה מסוג CPU,

GPU או ASIC נתון בהשלמת משימות. בכך, ככל שה-hashrate גבוה יותר כך הוא טוב יותר עבור הרשת.


מגבלות הכרייה של מטבעות קריפטו

כפי שצוין לעיל, כל רשתות הוכחת עבודה משתמשות בכורים לעיבוד עסקאות ולאבטחת הרשת. עם זאת, רשתות שונות מתייחסות לרכיב קריטי זה בצורה שונה, עם מגבלות מסוימות שיש לזכור לפני שמחליטים לכרות מטבע נתון.

המגבלה הראשונה היא לגבי אספקת מטבעות וכיצד מטבעות אלה משוחררים למחזור באמצעות כרייה. לחלק מהמטבעות יש אספקה ​​קשיחה, מה שאומר שיש מספר קבוע של מטבעות שאי פעם יתקיים. לדוגמה, לביטקוין יש אספקה ​​קבועה של 21 מיליון מטבעות. לייטקוין קבוע על 84 מיליון, בעוד לאתריום יש אספקה ​​קבועה של 210,700,000 מטבעות. רשתות אחרות הגבילו את האספקה ​​הכוללת שלהם ל-21 מיליארד מטבעות.

מכיוון שחלק מהכורים יכולים להשתמש במכשירי כרייה מעולים כדי להרוויח תשואה מקסימלית, מכסת אספקת המטבעות והפחתה בחצי של תגמול הבלוק נועדו גם ליצור קושי בכרייה. משמעות הדבר היא שאספקת המטבעות נותרה מוגבלת למרות היעילות הגוברת של מכונות הכרייה ומספר האנשים המצטרפים לרשת.


חומרה לכריית מטבעות קריפטו

מטבעות קריפטו שונים משתמשים באלגוריתמי כרייה שונים, מה שבא לידי ביטוי גם בחומרת הכרייה. עבור ביטקוין ועוד כמה מטבעות, כורי ASIC הם הטובים והיעילים ביותר. עם זאת, העלות היא גורם מרתיע מרכזי עבור כורים חדשים המבקשים להתחיל בפעילות.

לדוגמה, לא רבים יכולים להרשות לעצמם את Bitmain Antminer S19 Pro החדש שמכיל 110 TH/s וצריכת חשמל של 3250W, הנמכר במעל 18,000 דולר. זה יקר מדי, אבל זו החומרה הטובה ביותר לכריית אלגוריתם SHA-256 של ביטקוין.

בכל הנוגע לרשתות עמידות ASIC, ניתן לכרות ביעילות רק באמצעות חומרת GPU. כרטיסי מסך Nvidia ו-AMD הם הטובים ביותר לכריית קריפטו והם משמשים בדרך כלל להרכבת אסדות כרייה כדי לקבל את הטווח הרצוי של כוח חישוב. לפיכך, כאשר בוחרים מטבע להתחיל בכרייה, הצעד הראשון הוא לברר כמה עולה לרכוש את החומרה המתאימה עבורו.

בעוד חומרה נחשבת לרכיב הכרייה החשוב ביותר, ךא ניתן להשיג דבר ללא מספיק אספקת חשמל. התקנים שצורכים יותר חשמל הם רווחיים יותר, מה שאומר עלויות גבוהות יותר על צריכת חשמל. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם העלויות הנוספות היא להשתמש בחשמל זול ולהשתמש בכורים ביעילות הגבוהה ביותר שאפשר. לאחר התקנת החומרה, הצעד הבא הוא להוריד את אפלקיציית הכרייה המתאימה ולהתחיל לכרות.

בקורס מסחר בקריפטו של קריפטו קולג' תוכלו ללמוד על הדרכים העדכניות וכדאיות ביותר לכריית ביטקוין וקריפטו, כך שתוכלו להפיק את המיטב מהזדמנויות הכרייה הזמינות כיום.


bottom of page