top of page
  • תמונת הסופר/תRon

מהי מניפולציה בשוק הקריפטו?

מעקב אחר מניפולציות בשוק הוא חשוב מאוד כדי להגן על אחזקות הקריפטו שלך, ריכזנו את אסטרטגיות המניפולציה הנפוצות ביותר וכיצד תוכל להימנע מהן.


בקצרה, מניפולציה בשוק היא ניסיון להשפיע באופן מלאכותי על מחיר הנכס או על התנהגות השווקים.


במאמר זה, תלמד את היסודות של מניפולציה בשוק הקריפטו וכיצד לזהות ולהילחם באסטרטגיות מניפולציות נפוצות בשוק.

איך זה עובד?

מניפולציה בשוק הקריפטו היא ניסיון להשפיע באופן מלאכותי על מחיר הנכס או על התנהגות השוק. זה בדרך כלל כולל אדם בודד או קבוצה שמחפשים ליצור אשליה בשוק, תבניות מסחר מדומות כך שהם יכולים להרוויח מהתוצאות.

לדוגמה, פאמפ ודאמפ (Pump and Dump), יכול להיות אדם או קבוצה שקנו מטבע עם שווי שוק נמוך בסכום גבוה מאוד, הקפיצו את המחיר שלו בהמון אחוזים - מה שגורם להתלהבות גדולה וFOMO (חרדת החמצה), גורם לאנשים "הקטנים" להיכנס למטבע ואז אותה קבוצה/לוויתן יוצאים מהמטבע והוא חוזר למחירו המקורי

המרוויחים העיקריים הם מי שארגנו את זה ו99% מהאנשים שנכנסו הפסידו את כספם.



בשנת 2018, משרד המשפטים האמריקאי (DOJ) פתח בחקירה כדי לבדוק אם שווי הביטקויין הוא בעצם מניפולציה אחת גדולה. שוק הקריפטו הוא עדיין צעיר מאוד, שוק שרק נולד וצומח, מה שאומר שיש אנשים שיוכלו למצוא דרכים לנצל את חוסר הרגולציה.

כמו שבוודאי הבנתם, מניפולציות השוק רק פוגעות בסוחרים היומיים והופכות את המסחר בקריפטו לפחות יציב, למרות שמניפולציות שוק זה לא חוקי עדיין ברוב המקרים קשה מאוד לעלות על זה. במאמר זה יהיו את אסטרטגיות המניפולציה הכי נפוצות בשוק כדי שגם אתם תוכלו להכיר אותן ולסחור באופן בטוח ומקצועי.


ארבעת אסטרטגיות מניפולציה הנפוצות בשוק:

1. פאמפ אנד דאמפ (Pump And Dump)

המניפולציה הנפוצה ביותר בשוק הקריפטו היא פאמפ ודאמפ (בתרגום חופשי משאבה וזריקה - שואב אותך להיכנס למטבע וזורק אותך החוצה בהפסד) בדרך כלל שיטה זאת כוללת קבוצה גדולה של אנשים שעובדים ביחד כדי להעלות באופן קיצוני ומלאכותי ערך של מטבע מסויים. ברוב המקרים אסטרטגיה זאת מכוונת למטבעות עם שווי שוק נמוך מאוד כדי שההשפעה שלהם תראה אסטרונומית ותמשוך את העין, לרוב המטבעות הקריפטוגרפים שיקבלו פאמפ ודאמפ הם יסחרו אל מול הביטקויין ואלו מטבעות שזמינים רק בפלטפורמות מוגבלות. האחראים של הקבוצה יקנו את המטבע במחיר הזול שלו, המקורי, וימכרו אותו ברגע שיש מספיק תשומת לב מסוחרים ומשקיעים שונים.

בשנים האחרונות שיטת הפאמפ אנד דאמפ הפכה לנפוצה ונגישה מאוד באמצעות פלטפורמות חברתיות כמו Reddit, Telegram, Discord ועוד. בדרך כלל מנהיגי הפאמפ הם אלה שירוויחו ממניפולציה זאת בזמן שהרוב המוחלט של המשתתפים יפסידו את כספם.

פאמפ ודאמפ
2. זיוף פקודה של לוויתנים (Whale Wall Spoofing)

זיוף פקודה של לוויתנים הייתה נפוצה מאוד בימיו הראשונים של הביטקויין אך טקטיקה זו עדיין מתרחשת בבורסות פחות מסודרות. אסטרטגיית הזיוף מתבצעת בכך שלוויתן מכניס לספר הפקודות קנייה/מכירה מזוייפת בכמות גדולה מאוד.

לדוגמה, אם הלוויתן מעוניין להוריד את השווי של מטבע מסויים, אז הוא מבצע פקודת מכירה מזוייפת, הסוחרים הלא מנוסים יראו את זה ויכנסו לפאניקה - מה שיגרום להם למכור את המטבע הספציפי, וברגע שהפעולות של שאר הסוחרים מתבצעות והמטבע ירד לשווי שהלוויתן רצה, אז הוא מסיר את פקודת המכירה שלו וממשיך לקנות בזול מאותו מטבע עד שיחזור למחירו הקודם.

פקודת מכירה מזוייפת
3. מסחר בשטיפה (wash trading)

מסחר בשטיפה דומה לזיוף פקודה של לוויתנים מכיוון ששניהם מזינים מידע מטעה לשוק. אסטרטגיה זו כרוכה בכך שאדם או קבוצה קונים ומוכרים במהירות את אותו מטבע קריפטוגרפים כדי לנפח את הווליום מסחר שלו באופן מלאכותי. הפעילות המוגברת של המטבע זוכה לתשומת לב מצד סוחרים ומשקיעים, מה שמעוות את המחיר עוד יותר. בורסות קטנות יותר, ללא פיקוח, יבצעו בדרך כלל את המניפולציה הזאת כדי לנפח את נפח המסחר, לייצר יותר עמלה ולפתות יותר משתמשים.


4. עצירת צייד (Stop Hunting)

אסטרטגיית עצירת צייד היא שהלוותינים מעלים/מורידים את מחירו של מטבע מסויים לנקודה בה רוב הסוחרים קבעו את עצירת ההפסד שלהם (SL) לאחר הניתוח הטכני. הלוייתן מבצע פקודות מכירה/קנייה רבות בסכומים מאוד גבוהים כדי שיגיע לסטופ לוס של רוב הסוחרים, מה שגורם ליציאות אוטומטיות של סוחרים, וגם מכניס את שאר השוק לFOMO וחרדות - ואותו מטבע מתחיל להיות עם תנודתיות גבוהה וכך הלוייתן יכול להיכנס לנכס מחדש במחיר מוזל.


איך מניפולציות שוק משפיעות על שוק הקריפטו?

מניפולציות בשוק מגבירות את התנודתיות בשוק הקריפטו וגורמת לו להיראות כאוס אחד גדול ואיזור לא בטוח בכלל למשקיעים חדשים. לוויתנים ממשיכים לנצל את חוסר הרגולציה שיש בקריפטו והם מבינים עד כמה זה קל לנצל את השווי של מטבעות ספציפיים (בעיקר קטנים מאוד), לתת להם קפיצות עצומות ואז ירידות גדולות עוד יותר.

לפעמים לוויתנים לא צריכים אפילו לבצע פקודות קנייה/מכירה, כל מה שהם צריכים זה ציוץ קטן בטוויטר (בלי לנקוב בשמות אילון מאסק) ולגרום למטבע מסויים לקפוץ במאות אחוזים, או גרוע מכך, לצלול לתחתית.

דוג'קויין
איך אני יכול להתמודד עם מניפולציות שוק?

מעקב אחר מניפולציות בשוק הוא משחק מסובך. זכור תמיד לעשות את המחקר שלך לפני שאתה משקיע כסף במטבע כלשהו. ריכזנו ארבע אסטרטגיות בסיסיות בהן תוכל להשתמש כדי להגן על אחזקות הקריפטו שלך מפני מניפולציות בשוק.


1. בדיקה נוספת במקור שונה

אל תסתמך על מקור מידע אחד, כמו לדוגמה ספר הפקודות, כדי לאמת את תנועות המטבע תשווה את הנתונים שיש לך במקור אחר, כמו לדוגמה Coingecko או Coinmarketcap.


2. תתמקד בהיסטוריה של מגמות מחירים

לפעמים לוויתנים ישפיעו על הווליום מסחר בשיטת המסחר בשטיפה, לדוגמה פרסום עסקאות גדולות בבורסת מסחר פופולארית בזמן שהם מבצעים את ההפך במסחר קטן יותר. אפשר להימנע מהטקטיקה שלהם בכך ש-א. אף פעם לא להסתבך על ניתוח של אחרים, ו-ב. להתבסס בהחלטות שלי על מגמות מחירים היסטוריות ולא רק תנועות אחרונות.


3. מסחר בספוט מול חוזים עתידיים

בפעמים רבות הלוויתנים יגרמו לתנודתיות גדולה מאוד בשוק כדי ששאר הסוחרים יקבלו ליקוויד (מחיקת הפוזיצייה) ואז הם יהנו משליטה חזקה יותר בשוק, בניגוד למסחר בספוט שבו התיק לא יכול להמחק לך לעולם, לכן חשוב תמיד לוודא שאם אתם נכנסים במינוף אז לשים סטופ לוס במקום הנכון וניהול סיכונים מחושב.

אם אתה לא סוחר מומחה אל תסחור במינוף


4. ממוצע עלות דולר - Dollar-cost average (DCA)

אתה רוצה להכנס למטבע מסויים? לא יודע מתי התיקון יסתיים? לא בטוח מתי הנקודה הטובה ביותר להיכנס?

בדיוק בשביל זה יש את שיטת הDCA.

באסטרטגיה זו אתה נכנס למטבע בנקודות שונות, לדוגמה יש לי 100$ שאני רוצה להכניס למטבע, הוא עכשיו במגמת ירידה ואני לא יודע מתי זה יהיה הכי נמוך שלו

אני מבצע קנייה ראשונה ב33$ כשהוא בשווי של 10$, המטבע המשיך לרדת אז אני מבצע קנייה נוספת של 33$ כשהוא בשווי של 7$, המטבע המשיך לרדת אז אני קונה פעם נוספת ב33$ בשווי של 5$

מה יצא לנו? שקנינו בסופו של דבר את המטבע בממוצע של 7.3$ ולא 10$ כמו שהיה אמור להיות בהתחלה.

שיטה זו לא רק תעזור לכם לקנות ביותר זול, היא גם תעזור לכם להתגונן מהמניפולציות של הלוויתנים ומהתנודות הקיצוניות שיש בשוק.


5. אל תשים את כל הביצים בשק אחד

תיק הקריפטו שלך צריך להיות עם תערובת בריאה של מטבעות בהתאם לסיכון שאתה מוכן לקחת (כמובן בלי להפריז), חשוב מאוד לזכור, אל תשים את כל הביצים בשק אחד, תנהל סיכונים נכון, תפזר את הנכסים שלך, אם תיק הקריפטו שלך יהיה מגוון כראוי אז מניפולציות השוק יכולות להשפיע רק על אחוז קטן מכל התיק.

לסיכום

השקעה ומסחר בקריפטו כוללת סיכונים כמו כל השקעה אחרת, לדוגמה מניות. ככל שיהיו יותר תקנות בשוק כך יהיה קשה יותר לעשות מניפולציות, בזמן שזירות המסחר מנסות להזהר מזה (אך ללא הצלחה) הידע לזהות ולהימנע מהמניפולציות של הלוויתנים רלוונטי לכל מה שרוצה להכנס לתחום, בין אם אתה סוחר ובין אם אתה משקיע.

חשוב מאוד לזכור, המניפולציות פוגעות בעיקר במי שסוחר לטווח הקצר. סבלנות זה שם המשחק אם אתם מעוניינים לסחור בצורה מקצועית, להבין את פסיכולוגיית השוק, ללמוד איך להמנע ממניפולציות בדרך הטובה ביותר וכמובן להרוויח אז הצטרפו אלינו >> קורס מסחר בקריפטו


bottom of page