top of page
  • תמונת הסופר/תArik Afek

נרות יפנים במסחר בקריפטו - מדריך

ניתוח טכני במסחר בקריפטו הוא הרבה פחות קשה ומפחיד ממה שאתם מדמיינים לעצמכם. הגרפים שאתם רואים הם לא יותר משפה, מי שלומד אותה ומשנן את השפה הזאת יכול לנבא באחוז גבוהה לאן הולך השוק. ולהרוויח יפה מקניה ומכירה של מטבעות דיגיטלים בבורסות השונות.



גרף נרות יפניים במסחר בקריפטו

גרף מסחר מורכב מנרות הנעים משמאל לימין המיצגים את המצב הנוכחי של השוק ואת העבר שלו (צד שמאל מייצג את העבר) . שהמחיר עולה הנרות עולים ושהמחיר יורד הנרות יורדים, הגרף עצמו מורכב מנרות ומתבניות של נרות (שילוב של מספר נרות המאותתים על מצב עתידי)


מסחר בקריפטו - שוק שורי מול שוק דובי
מסחר בקריפטו - שוק שורי מול שוק דובי

מי המציא את הנרות היפנים?

את הרעיון פיתח סוחר אורז יפני, מוניישה הומה Munehisa Homma שזיהה שמחיר השוק מושפע מרגשות הסוחרים כמו גם ההיצע והביקוש, במקרה שלו של האורז. הוא מיפה על גרף את השינויים במחיר וגילה כי באמצעות המיפוי הזה הוא יכול לזהות דפוסי התנהגות של מחיר האורז לאורך זמן, שינויי כיוון בטווחי זמן קצרים ולקבל החלטות טובות יותר לגבי מתי לקנות ומתי למכור את האורז. למי שיש ספק, הומה שלט בשוק האורז בתקופתו, וכאשר נפתחה בורסת המניות היפנית, בשנת 1870, השיטה של הומה אומצה כחלק מתהליך המסחר. סטיב נילסון, אנליסט אמריקאי כתב את הספר “Japanese Candlestick Charting Technique.” שהוביל לאימוץ השיטה בארה"ב ובעולם כולו.

ממציא הנרות היפנים - מוניישה הומה
ממציא הנרות היפנים - מוניישה הומה


אז, מהם הנרות היפנים ואיך הם משמשים למסחר בקריפטו?

זהו הכלי הבסיסי ביותר בתחום לניתוח השוק ומהווה את היסוד לקריאת והבנת תמונת השוק.

הנרות עוזרים לנו לנבא את כיוון השוק וע"י קריאת הנרות בצורה מקצועית נוכל לחזות באחוז גבוהה (יחסית) מה הצפי של הגרף יעלה או ירד, בגדול ישנם שני סוגי תבניות:

  1. תבנית אחת המסמלת עליה

  2. ותבנית שניה המסמלת ירידה

תבנית בוליש - שורית - מסמלת עליה

מייצגת מצב שבו השוק עולה או עלול לעלות

הסיבה לכך שמשתמשים בשור כדי לייצג עליה היא מכיוון שהשור תוקף מלמטה לכיוון מעלה


תבנית בריש - דובית - מסמלת ירידה

מייצגת מצב שבו השוק יורד או סימן לכך שהשוק עלול לרדת

הסיבה לכך שמשתמשים בדוב ליצג שוק יורד היא מכיוון שהדוב תוקף מלמעלה עם הידיים כלפי מטה



נרות יפנים ביחידות זמן

הנרות מייצגים יחידת זמן אותה אנחנו יכולים לראות או לקבוע בעצמנו היחידות זמן הנפוצות 15 דקות, 1שעה, 4 שעות, 1 יום. אנחנו יכולים להסתכל על גרף המציג את מחיר מטבע הקריפטו המעניין אותנו, בנרות של שניות, דקות, שעות, ימים ושבועות. הגרפים כולם יהיו בנויים בצורה זהה, מנרות שנוספים לגרף בכל עת שיחידת זמן נניח דקה, הסתיימה.

ככל שיחידת הזמן גדולה יותר, המגמה חזקה יותר. עליה בגרף יומי משמעותית יותר מעליה בגרף של שעה למשל. אחרי שעה הגרף יכול לרדת אבל בסיכומו של כל היום המגמה הייתה של עלייה.


נר פעיל

בגרף בזמן אמת, הנר האחרון תמיד יהיה נר "פעיל", ולכן תראו אותו משנה צבע, גדל קטן וכל הפעולות שמתרחשות תוך כדי מסחר. הערך של גרף נרות מגיע מצפייה בנרות לאורך זמן כדי לזהות תבניות ולנתח מגמות של המחיר.

לכל נר יש גוף וצל. גוף הוא החלק העבה והצל או WICK באנגלית הם הקווים הבולטים מתוך הגוף כלפי מעלה או מטה.


האם יש דרכים נוספות להצגת המחיר על הגרף מלבד נרות יפנים?

יש עוד מספר גרסאות אחרות להצגת הנרות עם תכונות מעט שונות.

הצגה של נרות מלאים / חלולים,

הצגה של עמודות (BARS)

הייקן אשי (HEIKIN ASHI)

קו מחיר ועוד...


נרות מסחר בקריפטו - ניתוח טכני
נרות מסחר בקריפטו

הנר עצמו

לנר יש צבע, ירוק או אדום. נר ירוק הוא נר שבו מהמחיר עלה, כלומר התחיל נמוך וסיים גבוה ונר אדום הוא נר בו המחיר התחיל גבוה וירד כלפי מטה. יחידת הזמן לא משנה. אם אנחנו מסתכלים על נר של חצי שעה למשל, יש את המחיר בו הוא נפתח, יש את המחיר אליו הוא הגיע, הצבע נובע מהכיוון, עליית או ירידת המחיר...


הצל, הפתיל או ה- WHICK, הוא בעצם מחיר אליו הגיע הנר, תוך כדי פרק הזמן אותו מייצג הנר, אבל המחיר הזה אינו המחיר של סוף יחידת הזמן. דוגמה: נניח שאנחנו מסתכלים על נר ש ל5 דקות. התחלנו עם מחיר של 10 שקלים. אחרי דקה המחיר ירד ל 8 שקלים, (בשלב זה נראה כי צבע הנר אדום) בהמשך שינה כיוון ועלה ל 15 שקלים (הצבע יתחלף לירוק ברגע שהמחיר יעלה מעל מחיר 10 השקלים ההתחלתי). עוד חצי דקה והמחיר יורד קצת. חולפות חמש דקות, המחיר נסגר על 14 שקלים. נפתח נר חדש. הנר שבחנו בדוגמה יהיה ירוק, כי מחיר הסיום, 14 גבוה ממחיר הכניסה 10. יהיו לו צל תחתון כי הגיע ל 8 אבל אל נשאר שם, וצל עליון, כי הגיע ל 15 אבל לא נשאר שם.



תבניות מסחר בקריפטו - נרות יפנים
תבניות מסחר - נרות יפנים

תבניות נפוצות של נרות יפנים

במסחר בקריפטו אנחנו מתבססים על תבניות נרות, כל אחת מהתבניות הנ"ל מאפשרת לנו (בשילוב של עוד נתונים מהגרף) לקבל מידע על כיוון הגרף עלייה או ירידה עתידית. אבל שימו לב, אין שום ערבות לכך שתבנית שורית (שוק עולה) תגרום לשוק לעלות. ולכן במסחר בקריפטו זה הכל עניין של סטטיסטיקות. ככל שנשלב יותר נתונים מהשוק כך נוכל לחזות באחוזים גבוהים יותר (מעל 50% עד 80%) את כיוון השוק.




נר בולען שורי - מסחר בקריפטו
נר בולען שורי

נר בולען שורי ENGULFING

מולכם שני נרות, האחד קטן והשני גדול ממנו בכל מימד, כאילו "בולע אותו".

מה זה אומר? מאוד פשוט, המגמה היא של הנר הגדול יותר. אם אדום נבלע בתוך ירוק, זה אומר שהמגמה היא של עלייה ואם הירוק קטן ונבלע באדום, המגמה היא ירידה.

למה זה ככה?

נניח שאנחנו מסתכלים על גרף נרות של חצי שעה. יש לנו נר אדום קטן, ובחצי שעה שאחרי הנר הירוק הגדול. אם נסתכל על גרף של שעה, הנר האדום נבלע לחלוטין בתוך הנר הירוק ולא נודע כי בא אל קרבו. מה שאומר שבטווח זמן יותר גבוה בכיוון הוא של עליה.


מסחר בקריפטו - נרות יפנים, ניתוח טכני - כוכב הבוקר
תבנית כוכב הבוקר - מייצגת עליה

כוכב הבוקר/ לילה MORNING STAR /EVENING STAR

שלושה נרות, אחד אדום רגיל, אחד אדום קטן ואחריו ירוק , הנרות הללו, בתצורת כוכב יום מסמלים על היפוך מגמה מירידות לעליות. אותו הדבר אבל הפוך אם הנר הראשון והשני ירוקים ואז נר אדום גדול יורד. במקרה זה המגמה מתהפכת מעליה לירידה.

למה זה ככה?

הייתה עלייה, היא נבלמה בנר קטן ואז החלה ירידה. שלושת הנרות מראים בבירור איפה נעצרה והתהפכה המגמה.


מסחר בקריפטו - נרות יפנים
נר פטיש - הקונים היו חזקים יותר מהמוכרים = עליה

פטיש HAMMER או ראש סיכה PIN

גם הנר הזה מצביע על שינוי מגמה. הוא מכונה פטיש או ראש סיכה כי יש לו גוף קצר עם צל ארוך, המזכירים קצת את צורתו של פטיש. זהו נר המצביע על עליה צפויה.

למה זה ככה? הנר התחיל למעלה, אחר כך ראה ירידה גדולה אבל גם קניה חזקה שהחזירה את הגוף למעלה. כלומר בסופו של דבר, ניסיון מכירה שנבלם או בעליה קלה (פטיש ירוק) או בירידה קלה (פטיש אדום). זהו סימן שהנרו תהבאים יראו עוד עליה.


מסחר בקריפטו - נרות יפנים, כוכב נוטפל
נר כוכב נופל - המוכרים יותר חזקים מהקונים = המחיר יורד

פטיש הפוך או כוכב נופל SHOOTING STAR

בדיוק ההפך מהפטיש. הייתה עליה שנמחקה כמעט כולה אם הנר ירוק או שאפילו כללה גם ירידה קטנה אם הנר אדום, והכיוון הוא למטה, ירידת מחיר של הביטקוין או כל מטבע אחר בתחום הקריפטו שהוא ענייננו.





מסחר בקריפטו - נרות יפנים
נר ד'גי - חוסר החלטה בשוק - הקונים והמוכרים שווים

תבנית דוג'י DOJI

תארו לכם נר עם גוף ממש ממש קטן, וצל גדול גם כלפי מעלה וגם כלפי מטה. בקיצור מישהו צייר קו ארוך עם פס קטן באמצע. זהו הדוג'י. נר חוסר ההחלטה. הוא מצביע על ספק שקיים בשוק, השוק טרם החליט אם מכאן הוא יעלה או יירד. היה כח חזק כלפי מעלה שנבלם, כח חזק מטה שנבלם גם הוא, עכשיו מחכים וכדאי לשים לב כי ייתכן שהמגמה תתהפך בקרוב. למטה תמצאו עוד סוגי נרות מסוג דוגי כל אחד מהם מייצג מצב שונה בשוק.


מסחר בקריפטו - נרות יפנים - דוגי
יסוגים שונים של נרות ד'וג


יש עוד, מלא תבניות. PIERCING LINE - קו חותך, 3 עורבים THREE CROWS, ואחרים. אבל את הבסיסיים רשמנו, כי מה שחשוב הוא להבין את הנרות עצמם ואיך עובד הנר. זה הבסיס. כמו האותיות של שפה כתובה.

ומה עכשיו? כדאי לכם מאוד לפתוח איזה גרף ולהציץ בנרות ולראות שאתם שולטים בכל מה שכתוב כאן. בלי זה אי אפשר להמשיך. תוודאו שאתם מבינים, פתיחה, סגירה של נר, וויקים, וגם זוכרים קצת את התבניות. חפשו אותן בגרפים. אל תשכחו, המסחר במטבעות קריפטוגרפיים, במחסר בביטקוין ובכל מטבע או סחורה אחרים, הם כולם מתבססים על הנרות היפניים...


רוצים ללמוד ולהתמקצע במסחר בקריפטו? קראו כאן על ה >>> קורס מסחר בקריפטו שלנו








bottom of page