top of page
  • תמונת הסופר/תArik Afek

PRICE ACTION קווי תמיכה והתנגדות

פרייס אקשן מגדיר את השינויים במחיר של נכס כגון ביטקוין ובלועזית PRICE ACTION. זהו שמה הכולל של התנהגות מחירו של נכס (כאמור כדוגמת הביטקוין), הנסחר בזירת מסחר. העליות, הירידות, הדשדוש, הצניחות, הספייקים (שינויים דרמטיים במחיר שמתקיימים לזמן קצר בלבד), כל אלה נכללים תחת ההגדרה של הפרייס אקשן.


אחת הגישות הנפוצות למסחר הינה מסחר על פי הפרייס אקשן, מסחר המגיב וצופה את השינויים במחיר. זאת להבדיל למשל ממסחר על פי אינדיקטורים של ניתוח טכני, (סט כלים המכמת ונותן מידע למחסר המבוסס על ניתוחים של השינוי במחיר).




לעין הלא מיומנת, אנחנו רואים גרף שמעל, התנהגות מחיר אקראית כמעט של מטבע שהגיע לשיא ועכשיו יורד. לעין הסוחרת על סמך הפרייס אקשן, יש פה "רמזים" די עבים מה נכון לעשות עם המטבע הדיגיטלי שלפנינו.


כאשר אנחנו בוחנים את התנהגותו של מטבע על הגרף, אנחנו יכולים לזהות את אותם המקומות בעלי "החשיבות" למחיר המטבע. מקומות אליהם הוא מגיע מספר פעמים ואולי "נתקע" בהם, נקודות המספקות לו תמיכה ובלימה של ירידות, מקומות היכולים לספק לנו מידע "מודיעיני" חשוב לגבי התנהגות המחיר גם לטווח הארוך יותר.

בביטקוין למשל, אזור ה 20000 דולר היה כזה, כמו גם אזור המחיר מעט מתחת ל 49000 דולר, ויש עוד רבים. שיא מחיר למשל, ישמש כהתנגדות בביקור הבא של הגרף באזור ערכי השיא. הרבה פעמים נראה הגעה למחיר הזה, וצניחה חזרה אחורה. דאבל טופ, פסגה כפולה קוראים לזה.



שימו לב מה קרה למחיר בדוגמה שמעלינו. הגיע לשיא, ירד קצת "לצבור כוחות" לעלייה חדשה הגיע שוב לאזור מחיר השיא הקודם ושוב ירד. זוהי הפסגה הכפולה וכמוה יש גם תבנית המוגדרת כתחתית כפולה ועוד תבניות שאפשר לזהות ולהפיק מהן ערך והתוויות איך לסחור ולהרוויח. שימו לב כי לא בכל פעם נקבל שיא כפול. לעיתים המחיר פשוט יטוס מעל לשיא הקודם ו- "ישאיר לו אבק"...


תמיכה והתנגדות




על גרף המחיר של מטבע קריפטוגרפי, כמו כל פריט ערך הנסחר ישנם ערכים המקבלים משמעות מבחינת המטבע. לערכים אלה קוראים תמיכות והתנגדויות.


כאשר המחיר של המטבע נמצא בעליה, ומגיע לערך כזה ומתחיל לרדת אנו אומרים כי המחיר נתקל בהתנגדות. כאשר מחיר יורד ומגיע לערך כזה וחוזר לעלות, אנו אומרים כי הוא הגיע לתמיכה.


ככל שהמטבע יפגוש את אותו ערך בין אם בתמיכה ובין אם בהתנגדות, עצמתם תעלה. לכן תשמעו לא פעם דיבור על התנגדות חזקה במחיר X. המשמעות היא שהמטבע שלנו פגש כבר בעבר את הערך הזה מספר פעמים בעבר.

כאשר אנו סוחרים אנו נותנים קשב מיוחד לערכי התמיכה וההתנגדות משום שאלה הם מקומות בהם אנו יכולים לצפות להיפוך מגמה או עיכוב במגמה הרחבה יותר.


עלייה מעבר להתנגדות נקראת פריצה וחציית הקו כלפי מטה נקראת שבירה, אם כי יהיו שיערבבו בין המונחים.


עצמת התמיכה או ההתנגדות מושפעות גם מהמגמה של המטבע. אם המטבע נמצא במגמת עליה ראשית עצמת התמיכה או ההתנגדות יהיו משמעותיים יותר מאשר אם המגמה היא משנית, כלומר מגמת הנמצאת בתוך או חלק מהמגמה הגדולה יותר.


ריטסט בחינה מחדש

בלא מעט מקרים, אחרי פריצה של התנגדות או שבירה של תמיכה, יחזור המחיר לבדיקת קו התמיכה/ התנגדות הפעם מהצד השני. אחת מאסטרטגיות המסחר הן לקנות בריטסט. החיסרון הוא שלא תמיד יש ריטסט.

לבחינה מחדש יש משמעות חשובה אף יותר היות והבחינה מאשרת את הפריצה מצד אחד וגם דבר נוסף. היא מאשר שההתנגדות הפכה עכשיו לתמיכה. RS FLIP, היפוך התנגדות - תמיכה. כאנחנו במגמת עליה ופרצנו קו התנגדות, אחרי ריטסט, ההתנגדות הופכת לתמיכה. זה אומר שכאשר המגמה תתהפך ומחיר המטבע יירד, בפעם הבאה שנפגוש (אם נפגוש) את המחיר שנפרץ, ערך זה ישמש לנו כתמיכה.


גם תמיכה חזקה, הנבחנת שוב ושוב ושוב תיפרץ לבסוף. אמרנו שככל שהתמיכה נבדקת היא חזקה יותר, בייחוד אם היא משמשת במגמת מחיר ראשית, אבל כל "פגיעה" בה מחלישה אותה. יש מי שמגדירים את כלל ה - 5. ארבע פעמים נתמכת, בחמישית תהיה שבירה. ארבע פעמים נחסמת בהתנגדות, בחמישית תהיה פריצה. אל תשכחו כי אלה הם כללים אמפיריים, כללים שנצפו תוך כדי מסחר אבל הגרפים אינם זהים זה לזה אף פעם. לכן גם כלל הריטסט לא מתקיים תמיד.




בדיאגרמה מעל אפשר לראות את כל הסיפור כולו. מטבע קריפטוגרפי שיורד, נתקל בתמיכה, עולה קצת חזרה, מנסה לשבור שוב ושוב ובסוף אכן שובר. מוצא תמיכה חדשה ובוחן אותה מספר פעמים. חוזר לבדוק את התמיכה הקודמת, ריטסט, והיא משמשת לו להתנגדות (פליפ).

מה שנוצר מהבדיקות החוזרות ונשנות הוא תעלה אופקית, אבל על אלה בפעם אחרת. בסוף, יש פריצה של התמיכה שהפכה להתנגדות כלפי מעלה.

שימו לב שאין פה ריטסט על הקו שעקבנו אחריו שנפרץ. אבל, אם תשימו מעט יותר לב, תראו שהיה שם למעלה קו התנגדות שנבחן מספר פעמים, והפריצה שלנו פרצה גם אותו ושם יש ריטסט, בדיקת ההתנגדות שהפכה לתמיכה, בערך הגבוה יותר של המטבע הקריפטוגרפי.


תזכורת. אין הבדל בין גרף של דקה לזה של שעה או יום. הם נראים אותו הדבר, ו"מתנהגים" לפי אותם כללים. שבירה, פריצה, היפוך מגמה, ריטסט חשובים יותר ככל שיחידת הזמן גבוהה יותר. כאשר יש לנו למשל פריצה, בגרף השעתי, אנחנו נחכה לאישור הפריצה בגרף הארבע שעתי כדי לאמת שהפריצה אכן בתוקף ואינה פריצת שווא או פייקאאוט, הטעינה שנועדה לגרום לנו לקבל החלטה שגויה ולפעול על סמך ההטעיה.


מרגישים שאתם מתחילים להבין את הגרפים האלה?

רוצים ללמוד לשלוט בהם ולהתמקצע במסחר בקריפטו?


קראו כאן על ה >>> קורס מסחר בקריפטו שלנו





השאר את הפרטים שלך כאן
ואני אצור אתך קשר תוך 24 שעות
  • TikTok
  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לקריפטו קולג'

*המידע באתר זה הוא כללי ולא ניתן להתאימו באופן נקודתי לצרכים של כל אדם ואדם ולפיכך ישתנה בהתאם (טל"ח).

bottom of page