top of page
  • תמונת הסופר/תArik Afek

סרגל פיבונצ'י - איך משתמשים בו במסחר בקריפטו?


מה הקשר בין סדרת פיבונאצ'י למסחר בקריפטו?

סוחרים רבים בשוק הקריפטו משתמשים בכלים שונים הנקראים מתנדים, אחד הכלים הבולטים ביותר במסחר בקריפטו הוא סרגל פיבונאצ'י (פיב) על ידי שימוש בסרגל פיבונצ'י ניתן לקבל מידע רב על גודל התיקון (קווי תמיכה) והיעדים של הגרף לפני שהוא יתקל בהתנגדות רצינית שוב (קווי התנגדות). מהי סדרת פיבונאצ'י, וכיצד משתמשים בה למסחר בקריפטו? על כך נדבר במאמר הבא.

בתמונה יחס הזהב המתקיים בכל האספקטים של הבריאה ושמימנו נגזר סרגל פיבונאצי

 


נתחיל בכמה משפטים על מהי סדרת פיבונאצ'י...

סדרת פיבונאצ'י (Fibonacci) היא סדרה של מספרים ששני איבריה הראשונים הם 1, 1 וכל איבר לאחר מכן שווה לסכום שני קודמיו.

כלומר האיבר השלישי יהיה שווה ל 1 + 1 = 2

האיבר הרביעי יהיה שווה ל 2 + 1 = 3

החמישי 3+ 2 = 5

השישי 5 + 3 = 8

8 + 5 = 13

13 + 8 = 21

וכן הלאה 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610... עד אינסוף


סדרת המספרים הזו נקראת כאמור סדרת פיבונאצ'י והיא מתארת שלל של תופעות טבעיות. היא קרויה על שמו של מתימטיקאי איטלקי שפרסם אותה בראשית המאה ה 13. אם ניצור ריבועים שהצלעות שלהם הם המספרים המופיעים בסדרה ונעביר קשתות בין הקודקודים ניצור שבלול ההולך וגדל עם הסדרה, כמו שבאיור למעלה.

על הופעת הסדרה בטבע אפשר לקרוא בקצרה https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3407034,00.html


לנו במסחר בשוק הקריפטו חשובה תכונה אחרת של הסדרה

היחס בין האיברים שלה... אם נחלק איבר כלשהו בסדרה בזה שלפניו, נגיע למספר הנקרא יחס הזהב. מספר זה, יהיה מדויק יותר ויותר ככל שאיברי הסדרה יהיו גדולים יותר והוא יתכנס ל 1.618. החלוקה ההפוכה, כלומר איבר בזה שאחריו תתכנס בהדרגה למספר 0.618.


*עד כאן ההקדמה על קצה קצה המזלג. למי שרוצה עוד, גוגל ישמח להציף אתכם במידע. תתחילו בויקיפדיה, חפשו את הביטויים סדרת פיבונאצ'י, יחס הזהב, והמידע כולו יעמוד רשותכם. מכאן והלאה מסחר נטו.



השימוש בפיבונאצ'י במסחר בקריפטו?




הכלי -סרגל פיבונאצ'י ושימושו במסחר בקריפטו

בגרפים המאפשרים ניתוח של המחירים בשוק הקריפטו, אחד הכלים הבסיסיים הוא מתיחת קווי פיבונאצ'י. מתיחת הקווים יכולה להיות מלמטה כלפי מעלה, מהנקודה הנמוכה ביותר של המגמה לגבוהה ביותר, וגם להפך מנקודה הגבוהה לנמוכה.


קווי הפיבונאצ'י, להלן בקיצור פיב, מאפשרים לנו לחזות בצורה טובה את תנודות המחיר, כלומר את הערכים בהם סביר שנמצא תמיכה והתנגדות לגרף המחיר של המטבע בו אנו מתעניינים או של כל נכס אחר המוצג גרפית.

במילים אחרות, כאשר גרף המחיר של מטבע קריפטו/ביטקוין נמצא בעליה, אנו יכולים לחזות ברמת דיוק לא רעה, איפה המחיר צפוי להיעצר, לפחות זמנית ואולי אף לשנות את הכיוון ובמקום שימשיך לעלות שירד לתיקון.

סרגל פיבונאצ'י הוא אחד הכלים החזקים ביותר הקיימים במסחר בשוק הקריפטו, היות וגם תוכנות המסחר האוטומטיות הסוחרות במטבעות קריפטוגרפים וביטקוין, משתמשות בכלי זה. כלומר, אנו יוצרים פה נבואה המגשימה את עצמה ומחזקת את עצמה.


מגמת ירידה - בגרף מסחר של מטבע קריפטו

כאשר כיוון הגרף הוא בירידה, אנו נחפש את קווי התמיכה, הערכים בהם הירידה עשויה להעצר ולשנות כיוון ולשוב למגמת עלייה.

את סרגל הפיבונאצ'י נמתח מהנקודה הנמוכה של תחילת המגה אותה אנו רוצים למדוד לנקודה הגבוהה של המגמה (השיא של הגל) ואז נקבל את פריסת קווי הפיב כפי שניתן לראות בדוגמה שמעלינו. 0, 23.6%, 38.2%, 50% (לא ערך פיבונאצ'י אבל ערך חשוב שהצטרף לפיב), 61.8^ 78.6% ו 100%. האפס יהיה בנקודה הגבוהה והמאה בנקודה הנמוכה.


שימו לב! אתם מתחתם את הקווים מלמטה כלפי מעלה וקיבלתם ערכים הגדלים בכיוון הירידה. הציפייה שלכם בתרשים זה היא להבין איפה תיעצר הירידה. הירידה יכולה כמובן להמשיך מעבר ל 100, ל127%, ועוד שלל ערכים המתבססים על ערכי סרגל הפיבונאצ'י (פיב).


מגמת עליה - בגרף מסחר של מטבע קריפטו

אותו הדבר נכון גם למצב ההפוך, או בשמו פיב הפוך. במקרה זה נמתח את הפיב מהנקודה הגבוהה לנקודה הנמוכה. נקבל את קווי הפיב, מ- 0 בקו התחתון ל 100 בקו העליון. במקרה זה אנחנו מחפשים את הערכים בהם צפויה התנגדות למגמת העלייה. כמובן שכמו במקרה הקודם, ניתן להוסיף לגרף ערכים נוספים מעל ל 100%, ככל שנדרש.


אז מה בעצם עושים עם זה?

תארו לכם שמטבע קריפטו שהשקעתם בו, עלה עכשיו בצורה יפה, הגיע כנראה לטופ, כלומר לערך שיא והתחיל לרדת. עכשיו הוא צפוי לתקן כלפי מטה. אתם רוצים לדעת האם הירידות הן אכן תיקון לצורך המשך עליות, או שיש פה משהו יותר עמוק של היפוך מגמה ומעבר מעליות לירידות.

איך עוזר לנו הפיב? אנו נמתח את קווי הפיב ונבחן את התנהגות הגרף מול קווים אלה. אם אנחנו יורדים, נצפה למשל למצוא בלימה של הירידה בקו פיב 0.5 ירידה מתחת לשם ואפשר כבר לצפות שיגיע לקו פיב 0.618 אולי שם ייעצר. אם הירידה עמוקה יותר, צריך להיות זהירים במיוחד כי ייתכן ומגמת העלייה נבלמה ואנחנו צפויים לתיקון עמוק יותר או אפילו לשינויי מגמה ותחילתה של מגמת ירידה.


הערה:

שימו לב שהעצירה לא תמיד תהיה מדויקת, בול על הקו. ראשית ייתכן ושרטטתם אותו בצורה לא מדויקת, שנית, אלה הם החיים בפועל. אם אני פועל חזק בשוק ויכול לבצע מהלכים, ייתכן ואני רוצה לפעול נגד רוב הציבור הנעזר בערכי הפיב, ולעשות שם מניפולציות. אז אני עשוי לרצות לשים את פקודות הקניה והמכירה שלי לא על הפיב אלא מעט מעל או מעט מתחת לערך הצפוי, כדי "לבלבל" את הסוחר הקטן.



סיכום וישום סרגל פיבונאצי בניתוח טכני במסחר בקריפטו

נבחן את מה שהסברנו על הגרף שמעלינו. המטבע הגיע לשיא, אנחנו צופים ירידה. לכן ראשית נמתח את קווי הפיב מלמטה לכיוון מעלה. נקבל גרף בו האפס הוא למעלה והערך עולה ככל שיורדים. אם נבחן עכשיו את הקו, נראה שהמטבע, שאנחנו רואים רק מקטע מבך הפעילות שבו, ירד מהשיא המקומי שלו (מהגרף אי אפשר לדעת אם היה שיא גבוה יותר ומה היה אבל זה לא חשוב לנו כרגע.)אנחנו רואים שהמטבע נע לפרק זמן בין השיא לפיב 23.6, עד ששר את הקו, ירד וקיבל תמיכה בפיב 38.2. עלה וירד ושוב נתמך בפיב 38.2. אנחנו רואים גם שאחרי מספר נסיונות, המטבע פרץ כלפי מטה. אז הוא חזר לאותו ערך של פיב 38.2 אבל הפעם, הוא כבר לא היה תמיכה אלא התנגדות והמטבע לא יכול היה לפרוץ אותו חזרה כלפי מעלה אז המשיך לירידה עמוקה יותר...


רוצים ללמוד עוד? מחפשים קורס קריפטו שיהפוך אתכם לסוחרים מקצועיים בשוק הקריפטו?

הצטרפו לקורס המסחר שלנו במטבעות קריפטוגרפים ותוכלו להתחיל לסחור כמו מקצוענים.



bottom of page